Тема. «Дивовижний світ Катерини Білокур»
Мета. Розкрити талановитість українського народу, самобутність
його таланту на прикладі К. Білокур – художниці – самоучки; розвивати почуття
прекрасного; закріплювати знання про жанри образотворчого мистецтва – пейзаж,
натюрморт, портрет, ознайомити з автопортретом; розвивати усне мовлення, поетичні здібності, критичне та образне мислення,
естетичний смак; виховувати повагу до
творців українського мистецтва.
Хід виховної
години
1.Учитель. Сьогодні ми полинемо в чарівний світ краси – у царство
квітів.
Квіти на землі! Їх надто багато. Вони є окрасою нашого
життя. Ще здавна українські оселі прикрашають чудові квітники, у яких ростуть
високі мальви з різнокольоровими квітами, яскраві чорнобривці, жовтогарячі
нагідки, червона рута, соняшник. Ці квіти – наші обереги, окраса життя, символ
української землі, історія нашого народу. (Слайд 1)
2.Учитель.А як прекрасно вони звучать у віршах українських поетів.
Декламування
учнями.
А у нашому садочку
Квітнуть квіти в холодочку,
Матінка їх доглядає
Кожний вечір поливає.
Он стоїть, мов на сторожі,
Соняшник стрункий та гожий,
Рожа на драбинці плететься,
Біля неї бджілка в’ється.
Під віконцем пахне м’ята,
Оксамитна, пелехата.
І барвінок невеличкий
На весілля для сестрички.
Незабудки два рядочки
Насторожили листочки,
А на кущику в куточку
Пахнуть кущики бузочку.
Хто лиш гляне, той зрадіє,
Сонечко крізь віти гріє
Щастя в наш садочок лине,
Це ж бо квіти України.
3. Учитель.І сьогодні ми полинемо у
дивовижний світ К.Білокур.
Мабуть, важко
знайти людину, яку б і не зачарували
квіти, мальовані Катериною Білокур. Ця славнозвісна художниця народилася 7
грудня 1900 року в селі Богданівці на Київщині.
Дитинство було тяжке. Та все ж росла дівчинка чутливою і
вразливою, з любов’ю до рідного краю, його природи. Особливо закохана була вона
в квіти. Саме квітам і присвятила свою творчість.(Слайд 2)
4. Розповіді дітей.
- Самотужки вчиться грамоти, сама «винаходить» фарби (з буряка, цибулі калини).
- Найтонші пензлі виготовляла з вишневої гілочки, з
котячої шерсті.
- Усі квіти художниця малювала з натури, виходячи в поле,
садок,чи з пам’яті. Кожну квіточку не лише любила, а й знала. Ходила за 20 км,
щоб роздивитися квіточку.
- Зимою працювала в холодній нетопленій хаті, де
замерзала вода. Важко було купити потрібні фарби. Та ніщо не мало стати їй на
заваді.
5.Учитель. З дитинства Катерина мріяла вчитись. Спочатку з батьком
і дідом, а потім самотужки опанувала
читання у 6-7 років. Але до школи її не віддали -читати і так уміє, а одяг і
взуття треба економити. Тому школа для неї залишилася мрією. Батьки вважали, що
і малювання – це пуста справа.
Я розкажу вам
один випадок, який стався з К.Білокур.
Одного разу вона
на шматку полотна вуглем намалювала фантастичних птахів і дуже раділа цьому.
Але батьки спалили її витвір.
У відчаї
Катерина вирішила втопитися у холодній річці.(А сталося це в листопаді). Її
врятували і дозволили малювати. Але вона захворіла на невиліковну хворобу.
6. Учитель. Завдяки сприянню видатної
української співачки Оксани Петрусенко у 1940 році проходить виставка творів у
Полтаві, а потім у Києві.
А було це так:
почувши з репродуктора пісню О.Петрусенко, К.Білокур написала сповідь душі і
нею зацікавились.
Вона виставила у
Полтаві 11 картин.(Слайд 3)
7.Учитель.1954року картини
«Цар-колос», «Берізка», «Колгоспне поле» демонструються в Парижі на міжнародній
виставці.(Слайди 4-6)
ПаблоПікассо писав: « Якби у нас була такого рівня
майстерності художниця, ми змусили б заговорити про неї увесь світ.» Він
називав К.Білокур геніальною.(Слайд 7)
У 1956 році Катерині Білокур було присвоєно звання народного
художника України.
Ця велика народна
майстриня з її дивовижної краси роботами вчинила героїчний подвиг і стала
відомою на весь світ.
8.
Проведемо «розумову гімнастику».
- Відшукайте в
кожному рядку слово – назву квітів.(Слайд 8)
9. Знайомство
з репродукціями картин художниці, розповідь про них.
Катерина Білокур померла в 1961 році, але залишилися на землі її диво картини.
- Дивишся на репродукцію картини «Квіти за тином» і
відчуваєш, наче сам стоїш тут, між квітами. Хочеться похилитися і відчути запах
кожної квітки, доторкнутися рукою.(Слайд 9)
- Які квіти ви бачите на репродукції? ( Лілія, півники,
чорнобривці, мальва, троянди, нагідки, волошки, жоржини, ромашки, красоля,
кручені півники).
- Що найбільше привернуло увагу?
- Що вразило в
репродукції?
- Які почуття пробуджуються, коли ви вдивляєтесь в
репродукцію цієї картини?
(Майстер пейзажів і натюрмортів Матвій Донцов говорив:
«ЇЇ обриси такі прекрасні, а барви такі ніжні,що реально відчуваєш поетичність
української квітки».
10. Складання
«асоціативного куща» з словом квіти.
11. Учитель.
Послухайте уривок з листа К.Білокур.
Уривок з
листа
« А як прийде
весна, то зазеленіють трави, а потім і квіти зацвітуть! Ой, як глянеш кругом, то та гарна, а та ще краща, а
та ще чудовіша, та начебто посміхаються до мене, так, ніби промовляють: « Хто ж
нас тоді буде малювати, як ти покинеш?»… Ой і які ж ви гарні, квіточки мої,
діточки, красунечки ви мої. Я на вас ніколи не надивлюся, я на вас не
налюбуюся».
- Як ставилася К. Білокур до квітів?
- Як ви думаєте, чому?
- З ким порівнювала квіти?
12. Катерина Білокур малювала не тільки квіти. Зараз ми
розглянемо іще кілька її полотен.(Слайди 10-17)
Наше «Довідкове
бюро» пояснить тлумачення слів: натюрморт, пейзаж, автопортрет, графіка.
1.
Натюрморт -різновид малярства ,що зображає застиглі нерухомі предмети — букети квітів, композиції овочів, фруктів, посуду, меблів.
Перегляд натюрмортів.
2.
Пейзаж -жанр
в образотворчомумистецтві, в якомуоб'єктомзображення є природа.(Слайди 18-20)
3.
Портрет(автопортрет)
-портрет художник,
виконаний ним самим.
4.
Графіка -вид
образотворчогомистецтва, виконаний олівцем.
(Слайди 21-22)
13. Учитель.
Ви познайомилися з різними жанрами образотворчого мистецтва.
Позначте правильні відповіді.(Слайд 23)
14. Розгадування кросворда.
Відгадавши основні твори художниці, зможете прочитати
ключове слово.
(Слайд 24)
15. Написання сенкана.
1. Катерина
Білокур
2. Наполеглива,
талановита.
3. Творила,
працювала, страждала.
4. Люблю її дивовижні картини.
5. Гордість України.
2. Трудолюбива, самоучка
3. Мріяла, вклала, подарувала(прагнула, довела)
4. ЇЇ картини – диво.
16. Підсумок.
-
З якою
українською художницею познайомились?
-
Де вона
народилася?
-
Яке було
її дитинство?
-
Що
найдужче любила?
-
Як її
називав ПаблоПікассо?
17.
Перегляд фільму «Картини К.Білокур».
Учитель. В будинку, де проживала художниця створено
музей-садибу. У 1989 році заснована премія імені Катерини Білокур, яка
вручається за визначні твори.
-
Яке
враження від виховного заходу?
-
Що нового
довідалися?
Комментариев нет:
Отправить комментарий